17 maj 2013

Om kødmænd og Urtekram

Sømanden og jeg er godt klar over, at det kræver planlægning at have et barn og to fuldtidsjobs. Heldigvis er vi begge nogenlunde skarpe til "Ordnung muss sein". Det bliver man vist med en karriere i Forsvaret og en ansættelse som Ph.D. Planlægning og selvdisciplin (eller noget...).



To ting, der planlægges hos os, er hente/bringe og aftensmaden. Og det foregår på vores glastavle i køkkenet (ville rigtig gerne have Oh So Fine's food planner, men jeg er også ret vild med den petroleumsblå tavle). Jeg synes tit, at vores aftensmad bliver planlagt med kødet som centrum. Kyllingefilet med ..., hakkebøffer med ..., dampet laks med ..., simreokse med ... Er jeg den eneste, der har det sådan?



Udover at kød og fisk ikke er en billig spise, tror jeg, at det er meget sundt at holde nogle kødfri dage. Så da Sømanden spurgte "hvad har vi af kød?" og kiggede på min lille Urtekrams-opstilling, tænkte jeg, at han nok skulle blive udfordret i denne uge, for den har nemlig stået på to helt kødfri dage! Og i aften kommer fisken kun til at spille en birolle.


Tirsdag: linsesuppe
Torsdag: yogagryde (bare navnet fik det til at gibbe i ham!)
Fredag: laks med belugalinsesalat





Hvis der er andre, der gerne vil have lidt kødfri inspiration, vil jeg anbefale jer at tage et kig hos min veninde Marianne, der har en imponerende samling bønne- og linseretter.


Urtekram-produkterne har jeg fået tilsendt til test. 
Læs evt. min reklamepolitik her.

2 kommentarer:

  1. Vi er ikke kommet til madplaner endnu, men det lykkedes at få mad på bordet hver dag trods små børn og to fuldtidsjobs. Jeg ville gerne have Oh so fine's foodplanner, men Karsten nedlagde desværre veto (det forstår jeg ikke), da den både er anvendelig og køkkenpæn.

    Linser og bønner er også en af de ting jeg gerne vil have mere af, men når det mest er retter fra hukommelsen så bliver det desværre bare ikke så ofte. Jeg havde en gang en regel med, at jeg én gang om ugen skulle lave en ret (eller kage eller?) efter en kogebog. Og det var en rigtig fin regel for så fik jeg brugt kogebøgerne, og der kom naturligt mere kulinarisk inspiration og variation. Så hermed er idéen videregivet. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, mon ikke det går :) For os er det også relativt nyt med madplan, men vi har bare fundet ud af, at det altså gør hverdagen noget nemmere, at vi ikke skal "finde på" hver dag.

      Aj, det var da en god idé! Har simpelthen så mange kogebøger, men får dem ikke brugt alt det, jeg gerne vil!

      Slet