04 juni 2013

Good reads

Jeg har altid læst meget. Slæbte bøger med hjem fra skolebiblioteket. Og selvom jeg valgte et bogligt studie, læste jeg stadig virkelig meget. Men så kom ham der lille D. Han satte lige som en stopper for det. Men nu hvor vi er flyttet til forstaden, og jeg har en del transporttid, og jeg er begyndt at prioritere afslapning med bøger frem for fjernsyn, er jeg begyndt at læse igen. Og jeg elsker det. 

Pt. ligger disse fire bøger på mit natbord - klar til at blive tygget igennem og smidt i tasken til næste dag.


En torn i øjet, Julie Hastrup, Bazar 2009
Protokollen, Michael Katz Krefeld, Lindhardt og Ringhof 2010
Slip rynkehysteriet - Flot hud uden hokuspokus, Anette Kristine Poulsen, People's Press 2013
Kagetid, Camilla Zarah Lawes, Lindhardt og Ringhof 2013


Protokollen er nok en af de bedste krimier, jeg nogensinde har læst (og jeg har læst mange!). Der sker det, der ikke må ske i Danmark - en bombe springer på Kongens Nytorv, og mere end tyve mennesker omkommer. Den vilde jagt efter de skyldige går ind, og det er da selvfølgelig de radikale muslimer. Ikke? Aj, men jeg sad på stolekanten, mens jeg læste den!

En torn i øjet var lidt af et antiklimaks i forhold til Protokollen. Jeg har det ikke super godt med femi-krimier, men Maren anbefalede forfatteren, og Maren er jo ret klog. Men jeg synes, at bogen bærer præg af at være skrevet af en debutforfatter. Da forfatteren skriver om den trancelignende tilstand, hovedpersonen kommer i, da hun på gerningsstedet smuldrer jorden mellem sine fingre (for at "tage gerningssted ind"!?), var jeg lige ved at få fniller. Men bogen overraskede, og jeg var virkelig godt underholdt de sidste 2/3 af bogen.



Og så det virkelig sjove - KAGER! Den her bog har jeg vundet ovre hos Julia og tusinde, tusinde tak til Lindhardt og Ringhof! Kan snildt læse kogebøger som godnatlæsning, og den her, den er god. Jeg skal lave roulade med skovbær, franske macrons, jordbærkager, kage med rabarbar og crunch og og og...

Og så Anettes bog, som jeg endnu kun har skimmet, og jeg glæder mig til at blive klogere.

Hvad med jer? Hvad læser I, og hvad kan I anbefale, nu hvor jeg mangler noget skønlitteratur at kaste mig over?

6 kommentarer:

  1. Hehe, ja, du kan jo se om der ikke kommer et lille indlæg hos mig ved lejlighed om sommerlæsning ;)
    Krimi: Håkan Nesser fx. Er ikke så meget til femi-krimier. Hans er velskrevne synes jeg. Og der er mange at give sig i kast med!!
    Khaled Hosseini??

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh ja, kom med et sommerlæsningsindlæg :)
      Har lige googlet Håkan Nesser - lyder som en spændende forfatter. Nej, jeg er heller ikke super meget til femi-krimier, men det må jo bare være fordi, at jeg ikke har fundet de rigtige...
      Har læst Drageløberen, men kan se, at der er to bøger, jeg mangler at læse.
      Tak for inspiration! :)

      Slet
  2. Jeg skal så meget læse Protokollen, tak for anbefalingen! :)
    Hvis vi skal holde det lidt i krimierne, så vil jeg klart anbefale dig Chris Carters serie om Robert Hunter eller Jo Nesbøs serie om Harry Hole - specielt Snemanden som jeg selv er virkelig stor fan af :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er også virkelig god! Tror fortsættelsen hedder Sort Sne Falder.
      Dem må jeg lige få kigget på. Tak!

      Slet
  3. Tak for lækre anbefalinger! Altid dejligt at få! KH J

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme, Julia! Og tak for bogen og skøn blog.

      Slet