22 november 2012

Noget om at udnytte tiden

Nogle børn sover meget, andre knap så meget. Nogle børn vågner først, når de er friske, andre vågner en milliard gange, fordi de drømmer, taber sutten, hørte en lyd og så videre. Gæt, hvilken type D er… Det betyder, at mængden af tid, jeg har alene, når Sømanden ikke er hjemme, kan være meget begrænset, så nogle gange er det nødvendigt at vælge mellem a) Vil jeg børste tænder? og b) Vil jeg have makeup på?, når der er ikke er mange minutter til, at arvingens insisterende røst lyder i babyalarmen.
Før D kom, bagte jeg gerne et par gange om ugen. Det er der ikke tid til nu, det må jeg erkende, men så er det godt, at der er noget, der hedder KOLDHÆVNING! Så står brødet og hygger om natten, og det antal minutter, jeg skal bruge på dejen, før den skal i ovnen, kan tælles på ganske få fingre. Nedenstående opskrift er et sikkert hit herhjemme.

Græskarkerneboller, ca. 12 stk.

25 g gær
5 dl koldt vand
1 spsk. salt
1 spsk. honning
100 g grahamsmel
550 g hvedemel
75 g græskarkerner (eller rosiner eller hvad man kan finde på)

Alle ingredienserne blandes og står koldt natten over – dog minimum 8 timer. Dagen efter sættes bollerne på bagepapir med en ske og ryger i en forvarmet ovn (170 grader varmluft) i ca. 20 min.

 



 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar